Deel 3 Suriname 13-17 december - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther leersum - WaarBenJij.nu Deel 3 Suriname 13-17 december - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther leersum - WaarBenJij.nu

Deel 3 Suriname 13-17 december

Blijf op de hoogte en volg Esther

17 December 2012 | Suriname, Paramaribo

Deel 3 Suriname 13-17 december

Donderdag
Vandaag weer een autorit dagje. We zijn richting Commewijne gereden. Dat is de grote brug over de Suriname rivier over een stukje de oostwest verbindingsweg op en dan richting fort nieuw Amsterdam. Wat nu een openlucht museum is geworden. Vooral de gevangenis en de expositie die daar hing vond ik erg mooi en indrukwekkend. Daarna zijn we nog op de rand van het fort geweest en hadden we een prachtig uitzicht over de Suriname rivier, het zeegat en de Commewijne rivier die allemaal in elkaar over gaan. Na het fort zijn we nog de stuk richting Alkmaar gereden en ergens langs de weg heerlijke nasi gegeten.We zijn ook nog bij de plantage geweest, een oude plantage opgekocht door twee Nederlandse mannen die daar een resort zijn begonnen. we hebben kennis gemaakt met Peter een van de twee eigenaren (zijn partner heet Pieter, je verzint t niet) en het is echt een prachtige plek! We hadden gehoopt daar te kunnen zwemmen maar helaas ze doen niet aan dagjes mensen dus weer verder gereden richting Peperpot, een andere oude plantage. Maar niet gevonden. Nu is het al bijna borreltijd en het regent ook nog steeds dus rijden we terug richting hut. Er staat een file vanaf de brug tot de hut zowat, en een ieder die mij kent weet dat ik mij nog niet zo lekker voel op grote hoogten en de brug over de Suriname rivier is heel hoog en heeeel steil!  Het zweet stond in alle naden die ik heb en ik ik was erg blij weer Net5 wielen onder aan de brug te staan! Pfff vandaag ook nog Renate geweest om de kaartjes voor t zwembad op te halen en Eric heeft toen voor ons allemaal Roti gehaald yeah eindelijk!!!!

Vrijdag
Sochtends de kaartjes voor morgen gehaald. Daarna heeft Annet vandaag zelf een beetje rondgetourd met de auto en de peperpot gevonden! Yeah! Smiddags lekker getutteld heerlijk samen! En savonds bij lee's gegeten een Koreaans restaurant. Ik had hoge verwachtingen want Koreaans eten is waanzinnig lekker. Nou was t wel lekker maar helaas niet zoals ik verwacht had. In Korea krijg je allemaal kleine schaaltjes met hapjes maar ja het was aangepast aan de Surinaamse smaak wat op zich heel lekker is maar niet zoals ik verwachtte....Maar goed. Het was een heerlijk dagje.

Zaterdag.
Vandaag vroeg op! Om 6.30 de wekker want we gaan vandaag varen op de Sweet Merodia onder de bezielende begeleiding van mevrouw Cynthia MacLeod, een vrouw die vele boeken op haar naam heeft staan en zich 60 jaar lang verdiept heeft in de Surinaamse geschiedenis. En boordevol verhalen zit en veel en boeiend weet te vertellen over de plantages. We varen langs fort nieuw Amsterdam en gaan dan de Commewijne rivier op. De eerste plantage is rust en werk, de oudste plantage. Waar ook nog graven uit 18zoveel liggen, de dochters van de oude plantage-eigenaar. Die ook commandeur en later gouverneur van Suriname was. Het grafschrift van de vrouwen beslaat meer tekst over de functievan hun vader dan over hunzelf. De tweede plantage is Frederiksdorp. Met volledig gerenoveerde gebouwen waarnu ook gasten kunnen slapen. In de oude politie cellen is nu een restaurant gemaakt. De eigenaar heeft een klein museumpje gemaakt van alle vondsten die ze tijdens de renovatie boven hebben gehaald. Pijpenkoppen, kogels, delfs blauw dat vanuit Nederland via Indonesië in Suriname terecht is gekomen, oude strijkijzers en andere meuk, wel interessant!
Wanneer we terug komen op de boot is er lunch met nasi en  kip, mjam en varen we weer richting steiger. Om 15.30 zijn we weer bij de steiger terug en lopen we weer naar huis. Savonds weer roti maar nu bij Joosje (vergelijkend waar onderzoek!) en heerlijk gegeten!

Zondag
Weeer vroeg op opweg naar Peperpot voor een wandeling over het natuur pad doorde jungle en een bezoek aan de plantage. De wandeling is prachtig en is in zijn geheel ong 7 km, maar met een fotograferende poppie hebben we er ong 3 uur over gedaan. Ze hadden wat fruit neergelegd en zo hebben we prachtige meneer nielsons (kapucijn aapjes) gezien die heerlijk van de bananen en mango aan t snoepen waren. Veel vlinders en hagedissen prachtige wandeling! Daarna met de auto over de plantage gereden waar nog de oude koffie loods en fabriek te zien waren. Het huis was helemaal gerestaureerd en er woonden ook mensen in.  Om 15.00 weer terug in de hut (via de autoverhuur want vandaag hielden we ineens de autosleutel in een aantal losse onderdelen in ons hand. Onderweg in een kleine supermarkt plakband gekocht om als een echte mcGyver de sleutel te plakken die daarna stevig aanvoelt. Maar misschien heeft de autoverhuur een nieuwe sleutel maar helaas dicht op zondag).
Snel douchen en naar Renateomdat we met de meiden naar een warung in Leonsberg gaan waar ook een kleine speeltuin is waar de meisjes lekker kunnen glijden en schommelen. Het is ligt aan de rivier en er staat een heerlijk windje dus het is zalig aan het water. We eten daar ook wat en dan brengen we ze weer naar huis. Het is een gezellige middag!

Maandag
Na twee vroege ochtenden slapen we vandaag lekker uit, doen we wasjes (kan Annet weer schone kleren mee naar huis nemen) en gaan we smiddags via de autoverhuur (voor nieuwe autosleutel) naar de stad waar we nog een kop koffie doen. Helaas is er aan de overkant van de straat net een nieuwe winkel geopend en staat er een dj keiharde muziek te draaien. Dus we houden het op het terras niet lang uit. We rijden weer terug via de supermarkt en doen een borrel op ons balkon waar het prima uit te houden is. Vanavond lekker nog even ergens eten en vroeg naar bed!

• 17 December 2012 - 23:22

Renilde:

Hi chicas,

Mooie verhalen weer en ik blijf je(jullie) volgen!
    Geniet daar vooral in Suriname:-)

Lfs Renilde

• 18 December 2012 - 10:14

Anita:

Laatste dagje samen met Annette, geniet ervan.
    Nog een fijne tijd verder en hele fijne feestdagen.

gr Anita

• 18 December 2012 - 12:52

Thera:

Geniet weer van je verhalen.Een tip,ga zonder verwachtingen uit eten dan kan het ook niet tegenvallen.Fijne feestdagen.

• 18 December 2012 - 12:52

Thera: