deel 3 2-12 dec. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther leersum - WaarBenJij.nu deel 3 2-12 dec. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther leersum - WaarBenJij.nu

deel 3 2-12 dec.

Blijf op de hoogte en volg Esther

12 December 2012 | Suriname, Paramaribo

Deel 3 Florida en Suriname 1-12 december

Heeeeeellllllpppppp ik loop een beetje achter! Maar voor de trouwe volgers en voor mezelf kan ik het niet maken een gat te slaan in mijn reisblog dus hier komt het:

Zondag
Vanmiddag met Susan afgesproken, een vrouw die ik de eerste keer dat ik een hele zomervakantie in Fl was heb ontmoet met duiken. Via fb vernomen dat haar man was overleden maar ze bleef zo vaag en ik wilde haar graag zien en het hele verhaal horen en haar vastpakken om haar te troosten. Mijn Hemel wat een verhaal! Daar hebben wat medici fouten gemaakt! De korte versie, door een maag verkleining werd hij zo depressief dat hij zijn eigen leven genomen heeft. Verschrikkelijk! Mijn hart gaat uit naar deze vrouw die 6jaar geleden ook al haar dochter heeft verloren! En ze gaat maar door! Ze is zo sterk als de jeep waar ze in rijdt! Samen gegeten bij applebees en alle tijd tussen onze vorige ontmoeting en nu bijgekletst. Haar nieuwe huis en hondje gezien (een Jack Russell die savonds een pyjama aan krijgt daar nog voor gaat zitten ook!). Zo fijn haar gezien en gesproken te hebben! Wat een vrouw en een verdrietig verhaal!
Maandag
Vandaag lekker gezwommen en savonds met Petra afgesproken, een ex collega die nu samen met haar man het restaurant bij de golfbaan runt. Even alle collega's die zij nog kent besproken, zo gaat dat, en de laatste roddels voor zover ik nu op de hoogte ben??? En hoe het met haar gaat en over mijn reis kortom de avond vloog om!
Dinsdag
Phoe alweereen inpakken en het huis weer aan kant, kussens van buiten op hun plek en zover alles klaar dat ik morgen zo weg kan. Savonds nog eten met Susan en vriendin Linda die ik nog nooit ontmoet heb maar wel via FB een spel mee speel, leuk die overzeese buren. En zij vond  het ook leuk om mIj te ontmoeten. Heerlijk bij de kippenboer gegeten (die zij nog niet kenden en dus weer twee nieuwe trouwe fans aan de dry wingsmet garlic) zo hoefde ik er ook niet alleen heen! Linda beloofd me. Ook goed op Susan te passen, gelukkig maar. Ook een mooi mens die Linda! 
Woensdag
Op naar paramaribo! En hoe! Eerst een 5 uur durende auto rit naar Miami. Op zich niet vervelend en het is een voorspoedige rit. Op het vliegveld aangekomen lever ik de auto in en dan is het zoeken naar surinam airlines dat ergens in een hoekje is weggestopt. Moest wel 3x vragen waar het nou was!
Bij de balie aangekomen blijkt dat we 3 uur vertraging hebben en niet om 15.30 maar 18.30 vertrekken! Pfffff. We krijgen een 10 dollar te goed bon voor de pizza hut (jek) en moeten wachten op een vliegveld waarecht niets te beleven is! Iedereen zit om 18.00 klaar om te boarden maar dat duurt zeker nog ruim een half uur dus voordat we in het vliegtuig zitten is het 19.00 uur! Maar dan gaan we ook echt! Eerst 2,5 uur naar Aruba waar we een tussen stop maken en dan 2,5 uur naar Suriname. Dat wordt een latertje! En het tweede deelheel vervelend door de man van het echtpaar dat naast me komt zitten. De man is zeer ontstemd door de vertraging (alsof wij blij zijn!) en laat dat luidkeels merken, klaagt over de bemanning terwijl hij net een minuut zit en over de man die achter hem zit dat diezijn stoel terroriseert! zucht. Halverwege de reis moet de man naar de wc en wuift me gewoon opzij zonder even te vragen of ik op wil staan en als het vliegtuig geland is krijg ik niet  eens de tijd om op te staan. Als ik door zijn onbeschofte gedrag besluit niet te gaan staan maar te blijven zitten wil hij zo over me heen stappen dus ik duw hem terug! Is hij helemaal gek!? Daarop begint de man me te slaan en moeten de stewardessen er tussen komen. Omdat iedereen staat is het vol en niemand kan er langs. De man scheldt dat het een lust is dat al die Nederlanders maar de baas willen spelen en dat ik een lul ben (ja mijn haar is kort, maar je hoeft het niet te overdrijven) wat een onbeschofte eikel zeg! En niemand die ook ingrijpt! Flinke nalatigheid van de crew die me al veel eerder een andere plek hadden moeten geven (of die man dat maakt me niet uit). Het was verschrikkelijk! Maar goed na aankoop van toeristen visum en doorgang bij de douane waar de man nog een half uur tegen een andere vrouw zijn gram heeft lopen spuien, kan ik mijn bagage ophalen en mijn vrouw heerlijk in de armen vallen. Kijk! Daar gaat het toch maar allemaal om! En eindelijk komen we om 6 uur sochtends bij het appartement aan! Het was een hele lange dag!

Donderdag
Heerlijk samen met mijn lief doorgebracht!

Vrijdag
Vandaag kennis gemaakt met Paramaribo! Wat een aardige mensen! En lekker eten en veel te zien, heerlijke temperatuur en een goed appartement in een rustige buurt (vlak bij De Blokker). Ochtends eerst op zoek naar een VVV  en bij een koffietentje wat gedronken. Naast ons twee mannen uit Nederland waarvan 1 op bezoek en 1 die er vanaf vandaag officieel woont van zijn pensioen! Slim!  we hebben even rondgelopen bij ford zeelandia en daar bij een tentje wat gegeten. Wezijn ons ook even aan t oriënteren voor ons programma voor de komende tijd en moeten ook bij de autoverhuur langs omdat ik nog een handtekening moet zetten. We boeken de auto voor de volle twee weken en gaan veel uitstapjes met de auto maken ( excursies worden hier in euro's gerekend en door te zelf rijden haal je de kosten er zo uit!). Savonds gaan we bij Renate op bezoek een vriendinnetje van de basisschool die ik vanaf mijn achtste jaar niet mer gezien heb omdat zij toen hierheen verhuisd is. En wat een leven heeft zij gehad! Hier gewoond en toen weer in Nl en toen weer terug hierheen! Heen en weer! Nu hier maar zich opmakend om weer naar nl te gaan voor de zorg van haar kindje. Heerlijk bijgekletst en heerlijk dat we elkaar gauw weer zien! 

Zaterdag
Oef buikgriep, sochtends bij het opstaan darmen aan de rommel en wanneer Annet naar de markt is ook maar mijn maag geleegd en de hele dag geslapen. Echt tot de volgende dag

Zondag
Tja t gaat wel weer, nog een beetje wiebelig. Thee en yoghurt doen het vooralsnog niet slecht. Smiddags naar t fort zeelandia voor museum rondleiding erg interessant! En zolang ik in de schaduw blijf en een beetje kan zitten gaat t prima. Smiddags heb ik eindelijk weer trek! En ze hebben heerlijke soep en salade! T smaakt weer. Savonds worden we verrast door Marieke die ons laat meegenieten via Skype van de kerstmeezing in Saarein!! Leuk iedereen weer even gezien te hebben!!! En lief dat ze zo aan ons denkt!

Maandag
Autotochtje naar het Brokopondo stuwmeer. We hebben een kaart gekocht en hebben de koeltas volgeladen met drinken, eten en bevroren waterflessen. We rijden een stuk het binnenland in en links en rechts veel jungle en af en toe een dorpje. Interessant aan dit land is dat er bijna geen wegwijsbordjes zijn! (Annet is snachts flink verdwaald toen ze me op wilde halen van het vliegveld en was net op tijd!) en ook de kaart en de realiteit komen niet altijd overeen! Zo lijkt het alsof je een rondje kan rijden bij het meer maar de weg die op de kaart staat bestaatniet en eigenlijk is het een lange weg waar je steeds heen en terug moet rijden en een andere afslag moetpakken (heel interessant)! We eten ergens in een restaurantje langs de kant van de weg waar de chinezen hier ook al nieuwe wegen aan het aanleggen zijn. ( ik heb hier steeds een Afrika gevoel, behalve dat ze hiernederlands praten 's geen olifanten hebben). Het restaurant heeft alleen rijst met kip, rijst met vis en bami (roti alleen op zaterdag) maar je kan wel kiezen voor een klein of groot portie en het kleine portie is mij al te groot. Voor 25 srd (1 euro is 4,25 srd) hebben we heerlijk gegeten! We rijden nog even heen en weer naar Brownsberg. We beklimmeen m niet en helaas komen we ook niet meerbij t stuwmeer. Dus gaan we maar terug (de zelfde weg) tot aan de afslag van t vliegveld om even te kijken waar t mis ging met die afslag toen Annet me kwam halen! Fijn hoor kaarten op mijn iPad! Zo kunnen we goed de routes zoeken!  Yeah! 

Dinsdag
Na een rustige ochtend rijden we smiddags naar withe beach een kunstmatig strand aan de Suriname rivier met netten om de piranha's tegen te houden! Wel zo prettig! Smiddags is het ook vloed en de temperatuur van het water is heerlijk. Er staan hutjes waar we ook prima kunnen schuilen tegen de regenbui (het is tenslotte het regenseizoen) om daarna weer heerlijk van de zon te genieten! Wat een heerlijke verkoeling. We doen daar ook een late lunch/vroeg diner met een zalige rijsttafel voor 11 euro met zijn tweeën! Wauw! Met saté, bakbanaan en loempia en voor mij nasi en Annet bami met kip zaalig! En wat hebben we het toch lekker zo samen!

Woensdag
(houden jullie het nog vol? Ben bijna bij!)
Vandaag is de moeder van Annet jarig en dat vieren we natuurlijk met gebak en een telefoontje naar Nederland! Om twaalf uur (lekker op t heetst van de dag)  lopen we naar de markt en eenmaal binnen barst de bui los. Het is erniet druk en de mensen zijn Vriendelijk. Smiddags lopen we nog even de stad in en eten we wat bij een tentje aan de Waterkant (Riversite) waar het krioelt van de minibusjes. Het is mij een raadsel hoe de mensen het juiste busje kiezen om in te stappen. Ik zie geen duidelijk einddoel op de busjes staan en het zijn er tientallen! Gekkenhuis! Wel lekker om even een stuk gelopen te hebben. Lekker op t balkon boekje uitlezen (deel tweevan Karen Rose zus! Het schiet al op) en poppie doet even een tuk van t biertje bij de lunch een literfles wel! (want je bent 100%Surinaams als je een djogo op hebt)  Maar niet helemaal alleen leeggedronken hoor! En ik ben bij! Het is nu 19.15 en ik heb haar anderhalf uur geleden wakker gemaakt mmmm daar is iets mis gegaan denk ik nog maar eens even kijken want mijn soepje is ondertussen wel al doorgespoeld. (trek!)

  • 13 December 2012 - 06:59

    Gerda:

    Goedemorgen Lieve Esther en Annette, Weer helemaal bij gepraat vanaf Florida tot Suriname. Vreselijk wat er in het vliegtuig is gebeurd. Schandalig gewoon. Vindt het echt rot voor je.
    Lijkt me zo heerlijk jullie nu samen in het tropische Suriname ik zie de filmbeelden voor me!
    Geniet er samen ten volle van.
    liefs Gerda

  • 13 December 2012 - 14:38

    Anita:

    Daar zijn we weer! Wat fijn dat jullie even tijd met elkaar kunnen doorbrengen.
    Wat een boere....... je weet wel. Gelukkig ligt het niet aan jou maar aan meneer zelf. Volgens mij is ie niet erg gelukkig. Wat een mopperkont.

    Leuk weer te lezen en tot de volgende blog. Dat is over 1 minuut, want je hebt er 2 tegelijk geschreven.

    Het weer hier: kouuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuud. Handschoenen en mutsweer!

    gr Anita xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 23 Sept. 2012
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 18816

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 16 Januari 2013

Een wereldreis in drie delen

Landen bezocht: