Deel 3 nieuw Zeeland autorit 10-13 nov - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Esther leersum - WaarBenJij.nu Deel 3 nieuw Zeeland autorit 10-13 nov - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Esther leersum - WaarBenJij.nu

Deel 3 nieuw Zeeland autorit 10-13 nov

Blijf op de hoogte en volg Esther

14 November 2012 | Nieuw Zeeland, Paihia

Deel 3 Nieuw Zeeland. Autorit 10- 13 november

Vanmorgen vroeg opgestaan en mijn spullen gepakt. Nog even Skypen met Annet en pa en ma, koffie, toast en wanneer ik in de auto stap is het al 9 u. Ik rij eerst een stuk noord over de 1 en pak dan de 12 richting het westen. Mijn eerste stop is het kauri (spreek uit kori) museum over de grote legendarische bomen die hier vooral langs de westkust staan en die helaas voor een groot deel gekapt zijn door de Engelsen. Het zijn gombomen die door de maori's voor van alles en nogwat gebruikt werden. Na dit bezoek rij ik door naar het kai iwi meer. Een prachtige plek waar je ook kan kamperen maar omdat het pas 14.00 is rij ik nog een stuk door. De weg is dwars door de heuvels en zeer bochtig dus het gaat niet snel. De weg leidt door het kauri bos en daar staat nog een joekel van een boom van 51 meter hoog. Onvoorstelbaar!  Rond half vijf ben ik ondertussen bij de plaats Kaikohe aangekomen. De camping is nogal leeg en terwijl ik in mijn boekje kijk voor een alternatief komt een meneer mij te hulp en verwijst me naar de ngawha Springs waar ook een camping is. Het ruikt er lekker zwavelig vanwege 8 verschillende heetwater mineraal bronnen. En na mijn(weer) kip maaltijd ga ik ook poedelen in dit hete water. Nadouchen met koud want warm water is er verder niet maar ja de camping kostte ook maar 7 dollar dus waar hebben we het over. Ik ben ook de enige gast van de camping alhoewel er wel andere mensen gebruik maken van de bronnen. Na mijn bad en douch stap ik dus heerlijk warm in mijn nieuwe tentje die me iets te laag is maar dat hou ik wel vol voor die week, en ga lekker slapen...
Zondag.
Terwijl ik heerlijk schoon van een warme douche in mijn bedje lig na een lange dag wordt mijn poppie zo'n beetje wakker aan de andere kant van de wereld. Nog maar een paar zondagen schatje.... Dit is de dag dat ik haar het meeste mis, elke week weer...
Vanmorgen om 7 uur wakker geworden en me snel aangekleed en een kletsnatte tent van de ochtend dauw ingepakt, nou ja in de auto gekwakt. Om half 8 zat ik al in de auto.lekker hoor zo'n grote auto. Helaas heb ik niks aan de cruise controle op deze kronkelige wegen maar t idee is leuk. Vandaag is het  iets meer dag 200 km naar cape reigna. Net niet het noordelijkste puntje van nieuw Zeeland maar wel het best bereikbare. Je kan via het strand, 90 mile beach met een 4x4 of een tour. Ik ga lekker met eigen auto over de " snelweg" en het is een heerlijke en mooie tourtocht. Onderweg stop ik op een paar uitkijk punten om van kliffen en mozaïek landschappen foto's te maken. Op de kaap is het nog niet druk en datis fijn  want het is voor de maori heilige grond, je mag er ook niet eten en drinken. Hier verlaten de zielen de wereld om af te dalen in de geesten wereld. En komen de Tasmaanse zee en de passific bij elkaar. Bijzonder gezicht vind ik altijd wanneer twee zeeën tegen elkaar in stromen (net als bij skagen in Denemarken). Dan komen er bussen met Japanners aanzetten die al chips knabbelend en grote tassen lunch mee hebbend naar de vuurtoren lopen. Zucht. Sommige mensen snappen er ook niets van en ik loop de weg weer terug naar boven. Onderweg terug (zelfde route) rij ik nog een paar weggetjes naar beneden om mooie strandjes te zien. Helaas werkt t weer niet zo mee en onderweg koop ik een hockeypockey ijsje op aanraden van Kirt. En inderdaad, vanilleijs met honing knapperige stukjes is verrukkelijk! Ik ben eigenlijk heel moe en ik besluit om in houhora heads een campingplek aan het water te nemen. Ik zet mijn zeiknatte tent op om te drogen en ga de middag heerlijk lezen en uitrusten. Lekker de kip in de magnetron (morgen mag ik echt weer eens wat anders eten) en douchen en ja het is nog licht maar ik lig zo lekker in mijn Tentje. Nu die gil koters nog naar bed en de nachtrust kan beginnen...
Maandag
Ik word gewekt door mensen die elkaar begroeten. Het is 6 uur en ik pak snel mijn spullen om heerlijk onder de douche te springen. Het heeft vannacht geregend dus de tent is alweer nat maar om half acht zit ik in de auto op weg naar nieuwe avonturen! Ik rij langs het gumtree museum maar ik ben veel te vroeg en het is nog niet open. Ik zie wel een kiwi onderweg, nou ja ik rij er bijna overheen en gelukkig zie ik in mijn achteruitkijk spiegel dat het beest in de bosjes verdwijnt. Overleefd maar geen foto. Ik neem wel een mooie foto van een fazanten haan die je nu veel ziet. Het blijft toch gek lente in november met lammetjes,jonge zwanen, kalfjes de wereld op zijn kop! Ik rij verder naar 90 mile beach tenminste het begin ervan. Het is vloed en ik zie dus geen auto's op t strand en het begint ook te regenen dus ik hou het al snel voor gezien. Wanneer het een uur later droog is, drink ik ergens in Taipa  aan het strand eenkop koffie. Ik zit weer lekker buiten in het zonnetje en zie de bus die naar de cape vertrekt zich volladen. Fijn dat ik die rit alleen gemaakt heb. Onderweg stop ik in Kerikeri alwaar een chocolade fabriek moet staan. Ik wandel heen en weer door het dorp maar geen fabriek, jammer. Ik ga wel lekker lunchen met mini hamburgers en even online in de bieb. En net als ik het dorpje uitrij staat daar aan de andere kant van de weg... En helaas ik mag niet draaien. Nou ja jammer dan maar geen chocola (is beter ook). Ik rij door via de hanuru watervallen naar Paiha waar in het naastgelegen dorp Waitangi het treaty huis staat. Hier is op 6 feb 1840 het verdrag van nieuw Zeeland getekend door de Engelsen en de Maori stamhoofden en is nieuw Zeeland ontstaan. Dit proces heeft twee dagen beduidt 5 en 6 feb en daarom mag je de tweede dag gratis (waarom iemand twee dagje hierheen zou willen is me een raadsel). Even een flinke snuif cultuur dus. Een beetje besluiteloos rij ik naar Paiha, wat te doen. Het weer is niet echt denderend en zeer wissevallig te noemen. Ik zou graag een boottocht maken maar als t morgen nog zo is... Wat te doen. Besluiteloos loop ik enkele info punten binnen en bij de derde probeert de man me echt op te vrolijken. (how are you? Mmmm indicicive. Can i make you happy? Maybe.) nou ja zo ging dat ongeveer en hij vertelde dat het met een uur op zou klaren, morgen ochtend droog zou zijn en ik 10 dollar van een ticket korting zou krijgen. Ok dat lijkt ergens op en dus loop ik met een ticket voor de volgende ochtend de deur uit en rij terug ri Waitangi om daar op de camping te gaan staan.ondertussen is de zon gaan schijnen, mag ik mijn verlengsnoer bij de buren inpluggen (hier hebben de stroom plekken een speciale caravan stekker, heb ik niks aan alhoewel ik soms op de camping een omzetter mag lenen die ze vandaag niet hebben) lang leve de buren. Als zij gaan eten en mij uitpluggen ga ik Paiha in om te eten. Ik heb zo'n zin in spare ribs! En voilà een spareribspecialist. Helaas gooien ze er hier zoveel saus op dat het bijna niet meer lekker is en ietwat teleurgesteld ga ik terug naar de camping. Lekker douchen (saus wegboenen) en opwarmen en dan naar bed.
Dinsdag
Het heeft niet geregend maar weer is de tent nat van de dauw. Over de baai waar mijn tentje op uitkijkt en de heuvels erachter ligt een witte nevel. Erg mooi met de zon erop! Zon!  Een prachtige ochten om in de bay of Islands te varen. En nog geen drie kwartier onderweg of we zien drie orka's! Hoe gaaf is dat. Ik heb zelfs een kort filmpje kunnen maken! Mijn dag is al goed! We varen tussen de bewoonde en onbewoonde eilanden door. Aan het eind is daar de rots met het gat waar we doorheen! varen. Spectaculair. Dan ziet een kapitein. Een plek waar duizenden vissen aan het eten zijn en ik zie het niet. De man naast me zegt daar die zwarte vlek! En ik maak maar een foto! Hopelijk zie ik straks thuis op de compu dat daar vissen zaten... Op de terugweg stoppen we nog ergens op een eiland en dan varen we weer terug. Ik zie rechts van mij weer een orka vin. De dame naast mij geniet mee! Als ik weer op de wal loop, loop ik als eerste naar de man achter zijn loketje, sir you made me verry happy today! Dan herkent hij me en krijgt een big smile op zijn gezicht! Mooi!
Ik rij door en kom onderweg nog langs een cave met gloeiwormen. Deze soort is alleen in nieuw Zeeland te zien en in deze grot is de kolonie zeer groot. Het is spectaculair. In de diepe duisternis van de grot is het net of we het melkwegstelsel boven ons hoofd zien. Na 20 min in de grot goed oplettend of we niet tegen de stalactieten aanlopen (er heet er een Au! En de ander heet goed bukken) en ons verwonderen ovr de lichtjes van de wormen moeten we buiten gekomen eerst de heuvel over en dan weer naar beneden. T was prachtig. De lucht is aardig dicht getrokken en af en toe regent t ( goed dat ik de middagboot niet had). en dus laat ik nu verdere bezienswaardigheden links en rechts liggen. Ik wil naar een camping en het liefst mijn tent opzetten nu het even droog is! Ik stop in waipu cove waar de eerste camping dicht is en de tweede plek zat heeft (ik sta weer alleen). De zon schijnt en de tent staat snel. Omdat alles hier dicht is rij ik terug naar waipu om bij de lokale afhaal Chinees een soort babi pangang te halen. Het is weer net niet hetzelfde maar gelukkig eetbaar. Ik eet op de camping naast de keuken en met de bulderende golven op de achtergrond. Het heeft de hele middag hier niet meer geregend!

• 14 November 2012 - 00:56

Annette:

Keigaaf Lief, jouw genot slaat op mij over ;) KUSSS

• 14 November 2012 - 20:09

Martina Mc Auley:

Ik zie dat je in Paihia was geweest. Paihia is een van mijn favorite plekjes in NZ. Ik was twee keer in NZ geweest, de laatste keer was in januari to maart deze jaar. Het was een geweldige trip en ik wilde niet terug komen naar Amsterdam. Op 6 februari heb ik de hele weekend in Waitangi bij de Kaupapa Maori waka camp geweest. De waka paddlers hebben op dit weekend voorbereid voor Waitangi en gelukkig was ik een gast in hun waka camp. Het was een hele uitstekend dag en weekend. Ik heb een grote belangstelling in de Maori cultuur en heb ik veel meer geleerd over hun cultuur over deze 4 dagen.

NZ is zo mooi een land. Ik heb een blog geschreven over mijn trips naar NZ op mijn website: www.travelwithtina.net Ik wil naar NZ emigreren maar het is moelijk om een visum te krijgen maar ik probeer het wel. Ik zie ook dat je in Australie geweest was. Ik ook - in Melbourne, met vrienden van mij. Ik heb 6 dagen daar gebleeft en het was mijn eerste keer in Australie. Ik vond Melbourne ook een goede stad. Ik hoop dat je geniet van de rest van je trip.

• 16 November 2012 - 08:41

Anita:

Zo ik ben weer helemaal bij. Had 3 verhalen achterstand.
    Leuk om te lezen. Je maakt een hoop mee.
    Nog even en An kan even samen met je genieten.
    Groet uit Assendelft