Deel 3 autorit door Australië van 29 okt- 2 nov - Reisverslag uit Cairns, Australië van Esther leersum - WaarBenJij.nu Deel 3 autorit door Australië van 29 okt- 2 nov - Reisverslag uit Cairns, Australië van Esther leersum - WaarBenJij.nu

Deel 3 autorit door Australië van 29 okt- 2 nov

Blijf op de hoogte en volg Esther

04 November 2012 | Australië, Cairns

Deel 3 autorit door Australië van 29 oktober - 2 november.

Maandag. Ik heb besloten nog een dag in Airliebeach door te brengen om ook het stadje (toen ik dat zei kreeg ik een knuffel van de cmpingreceptioniste) te bekijken. Voor 5 dollar een buskaart voor de hele dag gekocht en op naar t centrum, nou ja mainstreet. En inderdaad t is niet veel. Souvenirwinkeltjes, restaurantjes en loads of backpackers. Tja na een koffie en een heerlijke salade lunch en een wandeling langs de lagune, de bus teruggepakt en mee blijven rijden naar het eindpunt. ( wat de chauffeur maar gek vond) en me op de terugweg op de camping af laten zetten. Boodschappen gedaan bij de super en smiddags nog een lekkere verkoelende duik in het zwembad gemaakt. Nog even een paar uur op internet doorgebracht om accommodatie op de Cook eilanden te regelen en nog wat andere regeldingen. Lekker de kip gegeten die ik bij de super gekocht heb en mmm lekker slapen.
Dinsdag. Op weg naar alva beach om morgen een duik te maken naar de ss yongala een schipwrak wat er al 100 jaar ligt en helemaal begroeid is met koraal. Een ecosysteem op zich midden in de passific. met grote vissen, t moet heel gaaf zijn en vanuit alva beach maar een half uur varen! Alva beach ligt op ong 2.5 uur rijden vanaf Airliebeach dus lekker vroeg op pad, heb ik nog wat aan mijn dag. De tent is wel zeiknat want t heeft de hele nacht geregend. Even tussen de buien door inpakken dus.
Wanneer ik na een mooie en voorspoedige rit in alvabeach aankom, blijkt de boot stuk en wordt er morgen dus niet gevaren. Ze doen de toch wel vanaf townsville en dus nog 2 uur in de auto. Maar het is niet anders en ik rij naar t kantoor en ja ik sta op de lijst voor morgen. Gegevens doorgeven en smiddags ff terugbellen voor de bevestiging (ivm het weer). Dan ga ik op zoek naar een camping deze keer zonder stroom want scheelt 10 dollar per nacht.en ik krijg geen solo korting deze keer. Ik kom op een supergezellig tentenveldje te staan. Smiddags verken ik de stad en de haven waar ik morgen moet zijn. Ik doe boodschappen (weer kip met sla) en ga lekker bij mijn tent lezen borreltje drinken en genieten. Ook wel eens lekker. Eten en ik val om 19.00 doodmoe is slaap! En hoor zelfs de vrolijke buren niet...
Woensdag. Om. 5 uur wakker en aan een stuk geslapen zalig. Douchen tas inpakken en op naar de haven. Spullen passen (yeah het past) en aan boord. Ook twee die meezaten op de whitsundays zijn er vandaag ook weer bij. Een leuk nl stel (er zitten trouwens toch veel nl op de boot...). De duiken zijn geweldig! 28 m diep, je mag ook alleen als advanced duiken, en gelukkig helder en goed zicht (ong20 m) wel wat stroming maar niet te veel. Een top duik, grote marbull roggen, een joekel van een vis die de vw wordt genoemd die ook wel een een duiker heeft gebeten (zijn hoofd zat helemaal in de bek van de vis) enorm veel kleine vissen, papagaai vissen, baracudas clowns vissen, napoleon vissen met hun dikke lippen kortom te veel om in een keer te bekijken en te behappen. T is zo mooi en zo veel! Ogen te kort. En omdat we zo diep gaan heb ik maar een duiktijd van 28 minuten. Dan terug op de boot een hele korte lunch want hup meteen weer t water in. Nu blijven we boven de 25 m zodat de duiktijd ook langer is. En weer dezelfde roggen, maar ook 2zeeslangen! En een schildpad. Deze duik is een stuk relaxter. En ik geniet enorm! Het enige jammere weer geen haaien! 
De ss.yongala is 100 jaar geleden gezonken met 120 man aan boord die nooit teruggevonden zijn. Ook de reddingsboten war en nog aan boord. Wd. Liggen die mensen nog steeds in het wrak. Daarom mag je er ook niet in. Op sommig plekken kan je wel naar binnen kijken en zie je een ligbad, de keuken en de wc. Het schip was helemaal begroeid met koraal maar de cycloon van een paar jaar terug heeft grote stukken weggeslagen en nu kan je t schip weer zien. maar t groeit nog steeds door. Er woont een schildpad die meer dan 100 jaar oud is. (ik verzon meteen dat de jonge schilpad een thuis wenste en dat er toen een schip uit de lucht kwam vallen en sinds dien woont de schildpad daar (hi))
Tijdens de drie uur durende tocht terug zien we ook nog walvissen (eindelijk dantoch) en komen we om 17.00 weer bij de haven aan. Terug bij de camping lekker de kip van gister opmaken met weer sla en dan nog even schrijven en plat!
Donderdag een korte rit naar Missionaris beach. (kom ik daar de twee duikers die ik op beide trips ontmoet heb) ook weer tegen! Grappig en kleine wereld. Zij zijn gister na t duiken nog vertrokken maar gaan ook eerder weg! onderweg kom ik door Tully en maar een foto voor Bart. Ik lunch daarmijn eerste (en enige) crockburger. niet vies maar ook niet echt heel lekker. En ik zie de hele tijd big George voor me (botswana) zucht. 
Het valt me op dat bijna alle plekken waar ik geweest ben op aanraden van anderen dat die zo niet overeen komen methun beschrijving! Ik wil tegen al deze mensen zeggen Australië is verandert! Je herkent t niet meer terug, dus je zal teleurgesteld zijn wanneer je dit opnieuw wilt beleven. Hou je herinneringen vast enalleen als je op zoek bent naar nieuwe indrukken kom dan terug er is te veel verandert.
Ik ga op een prachtige camping staan aan zee en als ik mijn tent voor de laatste keer heb opgezet op een plek zodat ik de zee kan zien en in de schaduw ga ik heerlijk in zee zwemmen. Het kwallen seizoen begint alsnel maarde netten hangen er nog niet en tvalt wel mee En ik ben helemaal alleen op t strand! Palmbomen wit zand warme zee en niemand om me heen! Paradijselijk! Daarna ga ik nog even de pool checken en daar liggen alle bejaarden te sudderen en een gezin met 2 kids. Veel tedruk en toch al te lang in de zon geweest en ga in de schaduw aan het strand zitten aan een picknick tafel en heerlijk weer een boek uitlezen (een digiboek deze keer, mijn Riaan Manser die helemaal Om Afrika gefietst heeft heb ik in 1770 aan Selina gegeven). Eten doe ik lekker af met eenAussie pizza zo vol vlees en kaas dat ik de hele nacht nadorst heb. En met de tentflappen open want warm en de zee zien val ik nadat ik om half twaalf de Duitsers tot stilte gemaand heb in slaap.
Vrijdag. Laatste reisdag met de auto en tentje inpakken. Ik sta om 5 uur op om de zonsopgang te zien (na drie weken oostkust mijn eerste keer) en t is prachtig ondanks of misschien wel dankzij de bewolking. Dan maak ik mijn tent helemaal schoon en krijg ik van de buuf nog een kop koffie. Ik pak de auto netjes in en ga moge en lekker in zee zwemmen. Dan douchen, aankleden en hup in de auto, op naar Cairns mijn laatste bestemming hier in Oz. Ik mag bij Margret en Anita logeren twee nichten van Meta. Onderweg kom ik langs een tropical winery en ga daar proeven. Hier maken ze wijn van mango's en passievruchten (niet te drinken) maar de lycees en honing is heerlijk en ik koop voor beide dames een fles. Dan rij ik nog even langs een bakker voor een broodje want die wij proeverij hakt er toch wel even in op de vroege morgen en om 13.00 sta ik bij de toerist info van Cairns waar ze gratis wifi hebben (helaas t vriendinnetje slaapt nog) en krijg ik veel duik info (wat een prijzen) en begeef ik me om 13.30 in de central mall voor mijn afspraak met Margret. Toch grappig als je iemand een keer gezien hebt jaren terug en je gaat iemand weer ontmoeten. Ik heb geen idee hoe ze eruit ziet!(zij ook van mij niet trouwens).
Maar toen ze aan kwam lopen wist ik het weer! en ze had twee vriendinnen mee, jaqueline en jetty. De eerste nam voortvarend t voortouw in mijn programma voor de komende dagen (ze had op het VVV gewerkt) zag mijn stapel folders van t VVV en ging ermee aan de slag. Voor ik t wist had ze voor me geboekt. En zondag gaat ze met me naar t noorden, doen we een riviertrip en doen we de airrail (woeha, hoogtevrees!) en dan ga ik zondagavond naar margaret (denk ik ) die ver buiten Cairns woont ergens in de bergen... Nou ja ik wacht het allemaal wel af. Na de koffie rijden we naar Jaquelines huis en worden al mijn kleren gewassen! En wordt er een fles bubbels opengetrokken, mag ik op Skype op haarcomputer en kletsen we samen de fles bubbels leeg. Dan trek ik half nat ondergoed aan en gaan we naar een Chinees restaurant waar ze de lekkerste noedels hebben die ik in weken gegeten heb (Maleise noodles met kip laksa heet en lekker!) weer terug in haar flat kruip ik op tijd mijn bedje in en morgen een duik dag! 

  • 05 November 2012 - 02:49

    Elly:

    Ha die Essie, klinkt nog steeds als genieten!
    En ben blij voor je dat je duiken de verwachtingen wel waar maken, meer dan dat volg mij en die haaien.... Ach als ze wat van je willen ( weten) hihi, komen ze vast nog....
    Liefs en knuf vanuit India

  • 05 November 2012 - 02:49

    Elly:

    Ha die Essie, klinkt nog steeds als genieten!
    En ben blij voor je dat je duiken de verwachtingen wel waar maken, meer dan dat volg mij en die haaien.... Ach als ze wat van je willen ( weten) hihi, komen ze vast nog....
    Liefs en knuf vanuit India

  • 06 November 2012 - 00:19

    Esther Van Leersum:

    Ergens op de wereld is er een haai die zich vast aan mij wil laten zien en die is er dan speciaal voor mij!

  • 06 November 2012 - 00:20

    Esther Van Leersum:

    Ergens op de wereld is er een haai die zich vast aan mij wil laten zien en die is er dan speciaal voor mij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 23 Sept. 2012
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 18837

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 16 Januari 2013

Een wereldreis in drie delen

Landen bezocht: