Deel 3 autorit door Australië van 25-28 oktober - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Esther leersum - WaarBenJij.nu Deel 3 autorit door Australië van 25-28 oktober - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Esther leersum - WaarBenJij.nu

Deel 3 autorit door Australië van 25-28 oktober

Blijf op de hoogte en volg Esther

28 Oktober 2012 | Australië, Airlie Beach

Deel 3 autorit door Australië van 25- 28 oktober van 1770 tot Airliebeach

Woensdag. Mijn vertrek uit Noosa was een hartelijke. De buren waren al vroeg op en hebben zelfs nog koffie voor me gezet. Zus en zwager kwamen ook nog gedag zeggen ( ja in nl geven we 3 zoenen op de wang en niet 1) en weer op weg! Langs suikerriet velden zover t oog reikt, ananas, mango en macadamianoot plantages. Nu ook wel eens stukken zonder mede weggebruikers. Dat begint er op te lijken. Het laatste stuk neem ik de D-tour via de 3 en Bangabeen de rumstad van Australië. Ik ben op weg naar de Town van 1770. De plaats waar kapitein James Cook voet aan land zetten en Australië ontdekte. Op aanwijzingen van Peter de buurman op de vorige camping kom ik bij een camping aan direct aan t strand. Het is er wel druk maar heel gezellig met vooral veel Aussies die lekker op voorjaarsvakantie zijn. De zonsondergang is spectaculair maar ik moet eerder weg omdat Annet heeft gevraagd te Skypen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, nergens wifi te vinden! Dus helaas ter onverrichte zaken weer terug en nu ben ik ook te laat voor de kampwinkel en heb helaas geen warm eten voor vanavond. Dus ik eet ik mijn laatste stuk komkommer maar op. t is niet anders. 
Donderdag. De nacht is hier heel onrustig, veel uilen en vleermuizen die een enorme herrie maken.geweldig! Ik slaap lekker uit en ga een heerlijke dag aan t strand doorbrengen. Tijdens de lunch break even naar de super voor boodschappen en dan weer snel t strand op. De camping is echt geweldig. Als je ziet wat ze allemaal bij zich hebben! Complete koelkasten, bbq's afdaken, boten, kanos visspullen, golfspullen. Vooral de tenten/vouwwagens zijn fantastisch om te zien. En het is binnen een uur ingepakt en opgeruimd. Wat een ervaren campers! 
Bij zonsondergang ontmoet ik twee zussen en een zwager die me uitnodigen voor het eten. ze hebben een gigakip in een stoofpot met aardappel, zoete aardappel ui en knoflook. Daarbij sugarsnaps t is fantastisch! De kip is zo groot dat ze er morgen nog makkelijk van kunnen eten! Het is heel gezellig en we gaan allemaal veel later dan normaal naar bed. 
Ik besluit nog een dag te blijven en na een kleine verhuizing van de ene naar de andere plek breng ik mijn ochtend heerlijk op het strand door. Na mijn eigen kleine barbi lunch ga ik naar de bieb alwaar wel gratis wifi is yeah! Lekker even gekletst met Annet en pa en ma. Helaas zus ik kon niet langer wachten ivm een afspraak om naar de surf club te gaan met een paar mensen uit Brisbane. Toen we iets over half 5 daar aankwamen waren ze nog dicht en de vrijwilligers helemaal in paniek omdat t al tijd was en ze misten nog iemand, hihi nou ja paniek het is Australië hè? No worries mate! Kortom een kwartier later zaten we buiten te blauwbekken aan onze borrel. De wind stond precies op deze kant en de zonsondergang was ook aan de andere kant van t schiereiland (is daar eigenlijk een Engels woord voor?). Wij waren gewoon in korte broek, hemdje gegaan niks geen vest mee. De Aussies hadden zich helemaal opgedoft met jurkjes en alles. Normaal zou er eigenlijk een soort van tombola zijn waar je een meattray (schaal bbq vlees) mee kan winnen en je kon er ook eten voor weinig. Uiteindelijk zijn we na de borrel weer teruggegaan we hadden t te koud. Toch grappig 10 minuten rijden en zo'n temp verschil! Op de camping terug nog wat van de BBq worstjes gegeten maar koud een stuk minder lekker en dus maar niks meer dan. Lekker slapen dus.
Zaterdag ochtend ben ik voor de wekker al om 5 uur op. Planning is om 6.30 in de auto te zitten voor de rit naar de whitsundays. Een eilandengroep voor de kust bij airlybeach. Een goed duikgebied want midden in het Great Barrier Reef. De rit gaat eerst via Gladstone naar Rockhampton. Dit deel duurt erg lang want er is veel werk aan de weg en ik moet veel en lang wachten, een keer wel een kwartier! Staat er zo'n mannetje of vrouwtje (ja ze zijn wel groot hoor) met een stopbord. Zielig uren in de zon zo'n bord vast te houden... Wat een baan! Onderweg zie ik van alles. Enorme lange treinen met ik weet niet wat erop, stoere mannen op harleys ( ik lekker zwaaien als ze langsrijden) kleine stadjes en dorpjes die alleen bestaan uit een paar huizen, een koffie huis en een pompstation. Vanaf rocky is er niets meer is mij gewaarschuwd dus ik heb een volle tank en genoeg eten en drinken mee. Maar wat een natuurschoon, totaan Salina is er bos,droge vlakten, veel koeien soms heb ik een beetje dat Texas gevoel. De mannen in de dorpjes zien er ook een beetje als cowboys uit. Veel dode kangoeroes en walibies op de weg... Prachtige roofvogels en andere vogels, ik geniet enorm. Ik heb de iPad aangezet koptelefoon op en lekker mijn eigen muziek en loeihard mee blèren! Ik vind t fantastisch! Laat mij maar rijden! Halverwege zie ik opeens de zee! Prachtige javagroene kleuren en blauwe lucht super!  Vanwege de vele opstoppingen (ook een soort pauze) stop ik twee keer voor een hap en een plas en hup weer de weg op. Na mckay zit ik weer in de redelijk bewoonde wereld en is het nog 145 km naar Airliebeach. Ondanks dat het al 15 uur is ga ik toch door ik zal t halen. Ik besluit tot 17.00 te rijden halen of niet. Dan heb ik ruim 10 uur in de auto gezeten en dan is het mooi geweest... Gelukkig kom ik om 17.00 precies bij de camping aan die ik had uitgezocht in mijn campinguitzoekboekjediedaarspeciaalvooris. Er is plek (zet ze me midden tussen de Nederlanders en niet slimste soort) en ik boek een duiktrip voor morgen. En ik Skype nog even lekker met pa en ma. Om 10 uur lekker slapen... 
Zondag na een korte nacht ( de nl buren weten nog niet dat het om 22u stil moet zijn op de camping, maardatgaikzemorgenwelvertellen) ben ik met de vogels weer wakker en maak ik me klaar voor mijn dagje duiken! Om 7 yyr wordt ik door een busje opgehaald en nadat we nog meer mensen opgehaald hebben stappen we de boot op. Niks sjiek maar gewoon lekker praktisch. Met tafels en banken en op het achterdek de duikspullen. En een goede trap (yeah) . Om 8u vertrekken we de haven uit om na 10 minuten weer om te keren. Van een stel heeft het meisje een medische achtergrond en mag om die reden niet duiken. Ze besluiten van boord te gaan. Dat geeft iets meer ruimte want het is best druk aan boord. Een groep van 8 cursus open water, een groep snorkelaars (10) en een groepje duikers (7). En nog 5 man bemanning kortom best veel voor zo'n klein bootje. Smorgens gaan we naar een van de whitsunday eilanden om daar even lekker op het puurwitte strand te liggen en mooie foto's te maken. In het kleine bootje naar het strand kom ik al schildpadden tegen... We lopen het eiland op en beginnen aan de begaanbare klim naar t uitkijkpunt. T is niet al te moeilijk (gelukkig maar want wandelstok niet mee) en dan naar t strand. T zand is zo wit dat je de roggen goed kan zien, ze steken zeer donker af! En het zijn er veel ik heb er zeker wel 25 gezien! Heerlijk in t warme zeewater gelegen (26 Gr.) en dan weer terug naar de andere kant voor t bootje terug. Dan is er een fantastische lunch (zo wat kunnen ze dat hier goed met kippenpoten, broodjes, salades, vleeswaren olijven kaas echt van alles en nog wat. (over die lange zwarte haar die ikin de pastasalade vond hebben we het verderniet meer over...).
Dan gaan we naar de duiksite en maken we twee geweldige duiken. De eerste duik is er ineens dat besef! Ik duik hier in het grote barrière rif! En dat raakt me enorm. Traantje schiet even in mijn oog. Maar ik vermens me want water in mijn masker is niet handig. Het rif is super! De tweede duik nog nog mooier, beetje jammer dat ik echt die haai niet zag van anderhalvemeter die lag te slapen onder de rots. Te goed gecamoufleerd. Wel van allerlei ander mooist. Ik voel me dankbaar en intens gelukkig, wat een mooie duiken? En alles goed, pak goed, goed met zuurstof geen geklooi met maskers! Echt zoals een duik moet zijn! Omdat ik na de laaste duik niet in het kleine bootje kom zwem ik terug naar de boot en krijg ik t laatste stuk nog een sleepie. Terug in de boot staat er weer eten, fruit kaas crackers. En ik heb enorme honger. Om 17.15 zijn we terug aan wal en worden we weer netjes thusgebracht. Ff Skypen met Annet en dan ben ik te moe om nog te douchen. Ik ben af maar intens gelukkig!

  • 28 Oktober 2012 - 23:56

    Annette:

    En ik mocht niets zeggen over die haai... ;) Blijven genieten en blijven stralen poppie! Kusss je A

  • 29 Oktober 2012 - 09:43

    Anita:

    Fantastisch. Heerlijk dat je zo geniet.

  • 29 Oktober 2012 - 09:43

    Anita:

    Fantastisch. Heerlijk dat je zo geniet.

  • 29 Oktober 2012 - 09:43

    Anita:

    Fantastisch. Heerlijk dat je zo geniet.

  • 29 Oktober 2012 - 09:44

    Anita:

    Handig hé, 3x op enter gedrukt om dat de computer niet wil doen wat ik wil.
    Gr Antia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 23 Sept. 2012
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 18837

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 16 Januari 2013

Een wereldreis in drie delen

Landen bezocht: