Deel 1 Afrika week 5 krugerpark - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Esther leersum - WaarBenJij.nu Deel 1 Afrika week 5 krugerpark - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Esther leersum - WaarBenJij.nu

Deel 1 Afrika week 5 krugerpark

Blijf op de hoogte en volg Esther

01 September 2012 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Deel 1 Afrika week 5 Zuid Afrika krugerpark 1-5 september.

Zaterdag. Ik ben vroeg wakker net als de rest van de hostel en ik sta om half zes als derde in de rij om t park in te mogen rijden. Helaas kunnen ze bij de gate geen accomodatie plannen dus moet ik naar letaba om het daar te regelen. Na anderhalfuur rijden en al een paar olifanten verder kan ik met moeite accomodatie regelen in Shingwedzi 100 km noordelijk ( en als je bedenkt dat je gem 20 km per uur rijdt is dat een heel eind. Ik rij naar mopani een tussenstop en daar hebben ze door een afzegging een fijne hut voor me, dat scheelt weer 60/70 km. Ik maak smiddags nog een leuk rondje in de omgeving en ik moet zeggen ik vind t nu al leuk. Ik rij door een kudde van minstens 50 waterbuffels en gelukkig blijven ze allemaal liggen/staan. Wel spannend momentje. Er steken ook olifanten de weg over naast mijn auto ik kan ze bijna aanraken en voor de zekerheid hou ik mijn hand bij de versnel inga ook en voor niet de eerste en enige keer vraag ik me af waarom ze mij bij de autoverhuur een knalrode Volkswagen golf hebben gegeven. Ik voel me soms als de spreekwoordelijke rode lap op de stier.maar verder zijn er zeebra's, harte beesten, gnoe 's, gieren, giraffen, waterbok en kuddes met ollies (yeah). wanneer ik terugkom van mijn rit kan ik de sleutel halen doe een paar boodschappen, neem een douche en dan is t tijd om een borrel in te schenken en de braai aan te steken. Ik heb een paar zakken hout gekocht en de boerewors en de biertjes smaken zalig!
Zondag. Vandaag van mopani naar satara rijden. Even voor de kenners, of anders googlen, via de tsendse loop naar letaba voor ontbijt. Dan naar olifants voor lunch en dan via een d-tour via de onverharde weg naar satara.
Het eerste wat ik onderweg zie zijn 5 spotted hyena's waar ik helemaal alleen optimaal van t genieten ben. Zo mooi en gaaf. Ik zie weer veel dieren onderweg en net als ik denk goh ik heb nog geen olifant gezien staat er een vlak naast de weg. Wauw! Omdat t vandaag minder mooi weer is zijn de Hippo's vandaag op t land en dat is wel heel erg leuk. Daarbij parkeer ik mijn auto bijna op een steen maar ik kan nog net in zijn achteruit het gevaar ontwijken. (zo heb ik met joke weleens vastgezeten in een kano op een rivier met alligators, en je mocht niet uitstappen). Opgelucht rij ik verder en steek ik de brug over waar ik wel uit mocht stappen en 8 krokodillen hadden zich te goed gedaan aan een giraffen jong ja de natuur is bikkelhard... Dan kom ik in het kamp aan en installeer me in mijn hut waar ik twee nachten blijf. Tegen de avond rij ik nog een rondje in de hoop leeuwen te zien maar ik kom alleen maar mensen tegen die leeuwen gezien hebben... Dan de braai maar aan, stikkie wors erop en een lekkere salade erbij en vroeg naar bed.
Maandag vroeg op en een ochtendrondje gereden bij de zonsopgang. Net te laat voor drie cheeta's en geen leeuw te bekennen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik al het andere wild wat ik zie iedere keer weer mooi vind, dan maar geen katachtigen.
Smiddags maak ik weer een ronde en dan sta ik ineens oog in oog met een grote mannetjes olifant, en net als ik denk dat hij me daar accepteerd draait hij zich om en komt met flapperende oren en een hoop herrie op me af stuiven. Gelukkig had ik mijn motor aangelegen en snel schakelend in zijn een (linkshandig want ze rijden daar aan de andere kant) schiet ik weg. Gelukkig komt hij me niet achterna en ik voel de adrenaline... Even later rij ik over iets groens wat ik een paar seconde later definieer als een boomslang maar ik ben te laat voor de foto want hij is alweer in t gras verdwenen (in mijn boek las ik later dat ze ook wel eens in de motorkap kruipen omdat dat zo lekker warm is...brrrr). Ik blijf een hele tijd op een brug staan om naar een groep zwemmende olifanten te kijken die net als kleine kinderen hun kop onder water steken en hun kont dan triomfantelijk omhoog komt, zo grappig. En de krokodil die geïrriteerd wegzwemt als de dames hun bad komen nemen en ergen op het strandje gaat liggen toekijken. De Hippo's die lekker aan t spelen zijn een soort verstoppertje waarbij ze om de beurt onder en boven water uitkomen. En daarbij een hoop herrie maken (zo'n mooi geluid). Ik kan wel uren hier naar kijken. Auto's rijden af en aan en ik sta daar maar. Genietend. Laat mij hier maar staan. Helaas moet ik op een moment terug zijn in t kamp anders gaat de gate dicht en wanneer ik terugrij staan een groep giraffen naast de weg om over te steken met twee kleintjes erbij. Heb je enig idee hoe groot een giraffe is al je zo ongeveer tegen zijn knieën aankijkt? Heel indrukwekkend en de geur is als een stal met stro en warmte van graseters. Prachtig en ik moet me echt losscheuren om op tijd te zijn, de braai aan te steken en te genieten van mijn laatste kampvuur. 
Dinsdag. De reis van satara naar de gate duurt 4,5 uur en ik ben nog geen kwartier onderweg en ik zie 5 rhino's zo langs de kant van de weg. Geweldig en weer ben ik de enige die ervan geniet. Verderop staan twee auto's naar drie rhino's te kijken twee volwassenen en een kleine en de groten maken een herrie alsof ze ruzie hebben. Ik vind het nogal spannend twee van die tankers naast mijn auto waarvan ik het gedrag niet kan voorspellen... Maar ik moet door en dan zie ik opeens een zwarte plastic zak? Ik terug dat hoort er niet en het blijkt een hunnybadger te zijn een grote dassoort. Even verderop zie ik er nog een maar ze zijn te verweg voor een foto. Wel gaaf want ik had er nog nooit een gezien!  Maar ik moet verder want vandaag moet ik weer terug naar Polokwane en hoe graag ik ook zou willen ik kan niet voor elke olifant stilstaan (sorry olifantjes). Nadat ik de gate achter me heb gelaten rij ik terug over route 71 naar Polokwane om de wegwerkzaamheden iets te ontwijken neem ik een prachtige omweg door een vallei heen en hoef nu maar 1 keer stil te staan ipv de drie keer op de heenweg. (ze zijn de weg aan t repareren en daarvoor hebben ze kilometerslang een baan in contructie en de andere in gebruik. Je moet dus minstens 20 min wachten totdat je aan de beurt bent om erdoor te mogen. Maar om 14.30 ben ik in Polokwane (8,5 uur over 300 km). Ik neem een kamer in hetcounty blue  en spendeer de middag in de mall die verschrikkelijk Amerikaans overkomt. En dat in Afrika. 
Woensdag/donderdag. Om 9.30 check ik uit zoek mijn weg naar t vliegveld (3x vragen) en ik breng de huurauto terug. Ik loop naar t vliegveld ende incheckbalie en kom daar Raphael tegen uit Koro kamp! Even bijgekletst en van Polokwane naar Johannesburg. Alwaar ik veel tijd heb en spendeer met kletsen met leuke mensen op t vliegveld. In mijn laatste uur neem ik nog een heerlijke pedicuur (de dame zit maar te lachen om die verschrikkelijk verwaarloosde voeten van mij dat zelfs zonder nagellak ze al erg opknappen van een uurtje schrobben). De vlucht van Jo-burg naar Amsterdam is lang maar ik heb een tweezit alleen en dan staat daar helemaal in t roze mijn lieve vrouw op me te wachten.mmmmmm

  • 30 September 2012 - 15:56

    Gerda:

    Wauw helemaal geweldig jouw avonturen in het Krugerpark. Ontzettend leuk om te lezen hoe je geniet. Liefs

  • 30 September 2012 - 16:01

    Annelies:

    Geweldig om je verhaal te lezen! Net alsof ik ook een beetje op reis ben,
    liefs Annelies

  • 30 September 2012 - 21:49

    Annette:

    Geweldig relaas weer babe, maar uh, helemaal in het roze is een tikkeltje overdreven, of had je je roze bril weer op aan het eind van deel 1 van je wereldtrip?
    Ben benieuwd naar je relaas over deze week in Cambodja...
    Kus en knuf, je A

  • 30 September 2012 - 21:49

    Annette:

    Geweldig relaas weer babe, maar uh, helemaal in het roze is een tikkeltje overdreven, of had je je roze bril weer op aan het eind van deel 1 van je wereldtrip?
    Ben benieuwd naar je relaas over deze week in Cambodja...
    Kus en knuf, je A

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 23 Sept. 2012
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 18781

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 16 Januari 2013

Een wereldreis in drie delen

Landen bezocht: